DIDACTIC GAMES AS A PEDAGOGIC TOOL FOR PERMANENT HEALTH EDU-CATION IN PRIMARY CARE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54620/cadesp.v17i1.1616

Keywords:

Continuing Education, Games and Toys, Educational technology

Abstract

The objective is to report the experience of residents in Family and Community Health at the School of Public Health of Ceará in the use of didactic games for the teaching-learning process about immunization applied to health professionals who make up the teams of the Family Health Strategy of Limoeiro do Norte, Ceará. This is a qualitative study, of the experience report type, applying two types of games, board and puzzle, through training in the form of a practical workshop, with an average duration of six hours each, from May to October 2022. The sample consisted of 178 health profession-als, most of whom were female and had a high school level. This teaching method ob-tained positive results, constituting a tool that awakens the attention and active participa-tion of the subjects through entertainment, enabling a more effective learning when com-pared to the traditional expository teaching method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu for-talecimento?/ Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na saúde.- Brasília: Ministério da saúde, 2018. Disponível em: < https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_educacao_permanente_saude_fortalecimento.pdf> Acesso em 16 jan 2023.

Backes DS, Bar K, Costenaro RGS, Backes MTS, Souza FGM, Buscher A. Educação permanente: percepção da enfermagem à luz do pensamento da complexidade. Acta Paul Enferm [Internet]. 2022 [acesso em 16 jan 2023]; 35:eAPE01906 [8 paginas]. Disponível em: < Educação permanente: percepção da enfermagem à luz do pensa-mento da complexidade - Acta Paulista de Enfermagem (acta-ape.org)>. DOI: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2022AO019066

Vicente C, Amante LN, Santos MJD, Alvarez AG, Salum NC. Cuidado à pessoa Cuidado à pessoa com ferida oncológica: educação permanente em enfermagem mediada por tecnologias educacionais. Rev Gaúcha Enferm. [Internet] 2019 [acesso em 16 jan 2023];40:e20180483 [8 páginas]. Disponível em: < SciELO - Brasil - Cuidado à pessoa com ferida oncológica: educação permanente em enfermagem mediada por tecnologias educacionais Cui-dado à pessoa com ferida oncológica: educação permanente em enfermagem mediada por tecnologias educacio-nais> DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2019.20180483

Pinheiro GEW, Azambuja MSD, Bonamigo AW. Facilidades e dificuldades vivenciadas na Educação Permanen-te em Saúde, na Estratégia Saúde da Família.. Saúde debate. 2018; 42 (4): 187-197. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042018s415

Silva MYD, Gonçalves DE, Martins AKL. Tecnologias educacionais como estratégia para educação em saúde de adolescentes: revisão integrativa. Rev. Saúde Digital Tec. Educ. 2020; 5(1): 66-82. DOI: https://doi.org/10.36517/resdite.v5.n1.2020.a5

Amador DD, Mandetta MA. Desenvolvimento e validação de um jogo de tabuleiro para crianças com câncer. Acta Paul Enferm [Internet]. 2022 [acesso em 16 jan 2023]; 35:eAPE00121 [8 páginas]. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/ape/a/NCyNqWc5mPyZWYfjp73VL9s/> DOI: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2022AO00121

Roman C, Ellwanger J, Becker GC, Silveira ADD, Machado CLB, Manfroi WC. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem no processo de ensino em saúde no Brasil: uma revisão narrativa. Clin Biomed Res. [Internet] 2017 [acesso em 16 jan 2023] 37(4) [9 páginas]. Disponível em: < https://seer.ufrgs.br/index.php/hcpa/article/view/73911/pdf> DOI: https://doi.org/10.4322/2357-9730.73911

Junior JMR. Ensino-aprendizagem baseado em jogos no contexto da educação profissional (Dissertação de mes-trado). São Paulo: Universidade de São Paulo; 2020.

Wachholz GR, Arrosi RM, Antoni CD. Elaboração e aplicação do jogo de tabuleiro “Caminhando pelo SUS”: relato de experiência. Temas em Educ. e Saúde. 2019; 15 (1): 159-168. DOI: https://doi.org/10.26673/tes.v15i1.12092

Published

2023-12-27

How to Cite

1.
Ferreira da Silva G, Lubich Medeiros de Figueiredo C. DIDACTIC GAMES AS A PEDAGOGIC TOOL FOR PERMANENT HEALTH EDU-CATION IN PRIMARY CARE. Cadernos ESP [Internet]. 2023 Dec. 27 [cited 2024 Dec. 4];17(1):e1616. Available from: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/1616

Conference Proceedings Volume

Section

Experience Report, Update And/Or Technological Innovation

Categories

Received 2023-04-24
Accepted 2023-09-11
Published 2023-12-27