IMPLEMENTATION OF QUALITY INDICATORS IN HOSPITAL PSYCHOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54620/cadesp.v18i1.1862

Keywords:

Health Status Indicator, Total Quality Management, Medical Psychology

Abstract

This article aims to describe the process of implementing quality indicators in Hospital Psychology based on an Improvement Project. A historical series study was carried out in conjunction with quality tools to identify the problem, risks and barriers related to consultations requested in an inappropriate manner for Psychology. 40 consultations were collected per month, from March to August 2023, and the analysis framework was the “Fact-Cause-Action” methodology. The Project promoted the creation of a “Priority Matrix for Psychological Care”, an instrument that collaborated with management, assistance and health education. Two indicators were implemented, one for adherence and one for results, referring to the effectiveness of interconsultations and the response time of Psychology according to priority. An improvement in the quality and safety of the service at the institution was noticed, contributing to excellent health care.

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Author Biographies

Ana Jamille Carneiro Vasconcelos, Hospital Dr. Geral Waldemar Alcantara, Fortaleza/CE - Brasil.

Graduada em Psicologia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Especialista pela Residência Integrada Multiprofissional em Atenção Hospitalar à Saúde da Universidade Federal do Ceará (UFC). Especialista em Psicologia da Saúde pelo Conselho Regional de Psicologia (CRP 11). Mestra em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Atua como psicóloga hospitalar e coordenadora do serviço de Psicologia do Hospital Geral Dr. Waldemar Alcântara (HGWA), gerido pelo Instituto de Saúde e Gestão Hospitalar (ISGH).

Renata de Pontes Viana, Hospital Dr. Geral Waldemar Alcantara, Fortaleza/CE - Brasil.

Graduada em Psicologia pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Especialista em Psicodiagnóstico pela Faculdade Christus. Especialista em Psicomotricidade Relacional pelo CIAR. Especialista em Cuidados Paliativos e Bioética pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR/UNIMED). Atua como psicóloga hospitalar do Hospital Geral Dr. Waldemar Alcântara (HGWA), gerido pelo Instituto de Saúde e Gestão Hospitalar (ISGH).

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Published

2024-09-13

How to Cite

1.
Carneiro Vasconcelos AJ, de Pontes Viana R. IMPLEMENTATION OF QUALITY INDICATORS IN HOSPITAL PSYCHOLOGY. Cadernos ESP [Internet]. 2024 Sep. 13 [cited 2024 Sep. 27];18(1):e1862. Available from: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/1862
Received 2024-01-26
Accepted 2024-03-11
Published 2024-09-13