IMPLEMENTATION OF THE COURSE FOR CAREGIVERS OF PATIENTS IN SPECIAL CARE
DOI:
https://doi.org/10.54620/cadesp.v18i1.1864Keywords:
Health Education, Caregivers, Patient safetyAbstract
Train, with theoretical and practical knowledge, informal caregivers of patients in special conditions for the improvement of their daily activities. This is about an action research, held in the years of 2021 and 2023, in a transitional care unit located in the state of Ceará, on the implementation of the "Course for Caregivers of Patients in Special Care". The study population was composed of the caregivers of patients admitted to the institution and the sample consisted on caregivers over 18 years of age and with the minimum education of complete literacy, resulting in 81 people able to participate in the course. In all, in the period of 18 months, 81 caregivers were certified with a workload of 40 hours, and 80% of the vacancies offered were filled. The course played a crucial role in the technical, critical and social improvement of the participants.
Downloads
References
Gheno J, Weis AH. Transição do cuidado na alta hospitalar de pacientes adultos: revisão integrativa de literatura. Text Cont Enferm [Internet]. 2021 [citado 2024-01-25];30:e20210030. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tce/a/dv94cDSg3T9BFMBfTBf4Tpj/abstract/?lang=pt.
Raquel MLSVR. Processo de desospitalização e atenção domiciliar no Brasil e seus fatores associados. Research Society and Development [Internet]. 2023 [citado 2024-01-25];12(4):e0612440793. Disponível em https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/40793/33313/436766. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v12i4.40793
Rocha JPR. Efeito da capacitação dos cuidadores informais sobre a qualidade de vida de idosos com déficit de autocuidado. Ciên Saúde Col[Internet]. 2009 [citado 2024-01-24];16(7). Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/K4PSZk4smpLtHZNRnQLYTHF/?format=pdf&lang=pt#:~:text=Alguns%20estudos%20mostram%20que%20o,poder%20cuidar%20de%20si%20mesmos.
Sato DM, Teston EF, Andrade GKS, Marcon SS, Giacon-Arruda BCC, Silva JL, et al. Preparing caregivers for dehospitalization of technology-dependent patients: perspective of Home Care professionals. Rev Rene [Internet]. 2022 [citado 2024-01-24];23:e78658. Disponível em: http://www.revenf.bvs.br/pdf/rene/v23/1517-3852-rene-23-e78658.pdf. DOI: https://doi.org/10.15253/2175-6783.20222378658
Borges LACT, Almeida, RGS, Barboza, ES, Arruda, GO. Treinamento por simulação de cuidadores na alta hospitalar do paciente com doenças crônicas: revisão integrativa. Rev Bras Enferm [Internet]. 2023 [citado 2024-01-25];76(6):e20230043. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reben/a/6SCKVBcFYPS3Cq4BFDBKp6J/?format=pdf&lang=pt. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2023-0043pt
Ramos CATR, Oliveira NILO. Programa de apoio a cuidadores: uma ação terapêutica e preventiva na atenção à saúde dos idosos. Psicol. USP [Internet]. 2002 [citado 2024-01-15]; 13(1). Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/RFF7wvkQ7ShzXcV4pQYrLVc/#. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-65642002000100007
Coelho MO, Jorge MSB. Tecnologia das relações relações como dispositivo do atendimento humanizado na atenção básica à saúde na perspectiva do acesso, do acolhimento e do vínculo. Ciênc Saúde Col [Internet]. 2009 [citado 2024-01-20];14 (suppl 1). Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/F8cMBSY8RtNZw3349gRrLqR/#. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232009000800026
Freire ACO. Utilização de recursos visuais e audiovisuais como estratégia no ensino da biologia [Internet] Fortaleza: Universidade Estadual do Ceará; 2013 [citado 2024-01-20]. 51p. Disponível em: http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=76962.
Paiva MRF, Parente JRF, Brandão IR, Queiroz AHB. Metodologia ativas de ensino-aprendizagem:revisão integrativa. SANARE - Rev Pol Públicas [Internet]. 2016[citado 2024-01-20];15(2). Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049.
Ferreira da Silva G, Lubich Medeiros de Figueiredo C. Jogos didáticos como instrumento pedagógico para a educação permanente em saúde na atenção primária. Cadernos ESP [Internet]. 2023 [citado 2024-01-10];17(1):e1616. Disponível em: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/1616. DOI: https://doi.org/10.54620/cadesp.v17i1.1616
Silva MRD. A utilização dos recursos visuais e audiovisuais como ferramentas que auxiliam no processo de ensino/aprendizagem [Internet]. Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte; 2019 [citado 2024-01-20]. 29p. Disponível em: https://antigo.monografias.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/10437/5/UtilizacaoRecursosVisuaisAuxiliamEnsino_Silva_2019.pdf. Acesso em: 25 set. 2023.
Teo CRPA, Borsoi AT, Ferretti F. Metodologia da problematização: uma possibilidade para o desenvolvimento de competências crítico-reflexivas em contextos curriculares tradicionais. Educação [Internet]. 2019 [citado 2024-01-25];42(3):486–95. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29602. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2019.3.29602
Nogueira DL. Educação em saúde e na saúde: conceitos, pressupostos e abordagens teóricas. Sanare [Internet]. 2022 [citado 2024-03-08];21(2):101-109. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1669/842. Acesso em: 08 mar. 2024. DOI: https://doi.org/10.36925/sanare.v21i2.1669
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Cadernos ESP
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Accepted 2024-03-12
Published 2024-09-13