TEENAGERS NUTRITIONAL EDUCATION

EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54620/cadesp.v18i1.1553

Keywords:

Healthy Eating, Children, Health Promotion

Abstract

To describe and analyze food and nutritional education interventions applied to adolescents, all students of a private school in Novo Hamburgo – Rio Grande do Sul, to promote food knowledge to students, aiming for changes in healthy eating practices. During the discipline of Nutritional and School Education of the Nutrition graduation course, four academics carried out educational interventions in students of the first-year high school, on subjects in the nutrition area previously chosen by them and passed on to the academics. Thus, were developed five actions around teaching healthy eating to adolescents daily. The article's objective was contemplated, and it demonstrates that nutritional education activities must be carried out continuously so that effective changes occur in the beneficiaries' lifestyles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batista Filho M, Rissin A. A transição nutricional no Brasil: tendências regionais e temporais. Cad Saúde Pública [online]. 2003 [citado 2022-03-12];19(suppl 1):S181–91. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102- 311X2003000700019&lng=pt&tlng=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2003000700019

Ministério da Saúde (BR). Vigilância de fatores de risco e proteção para doenças crônicas por inquérito telefônico: VIGITEL BRASIL 2021. Ministério da Saúde [Internet] Brasília: 2022. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/publicacoes- svs/vigitel/vigitel-brasil-2021-estimativas-sobre-frequencia-e-distribuicao-sociodemografica-de- fatores-de-risco-e-protecao-para-doencas-cronicas/

Ministério da Saúde (BR). Panorama da mortalidade por doenças crônicas não transmissíveis no Brasil. Boletim Epidemiológico, Ministério da Saúde [Internet]. Brasília: 2021. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/media/pdf/2021/junho/21/boletim_epidemiologico_svs_23.pdf

Medeiros AJ de, Palmeira PDA, Lima JS, Cardoso VVBP. Longitudinal monitoring of the nutritional status of schoolchildren in a public school. jhgd [Internet]. 17 de junho de 2020 [citado 29 de janeiro de 2023];30(2):209–15. Disponível em: http://revistas.marilia.unesp.br/index.php/jhgd/article/view/10367 DOI: https://doi.org/10.7322/jhgd.v30.10367

Souza EB de. Transição nutricional no Brasil: análise dos principais fatores. CadUniFOA [Internet]. 27 de março de 2017 [citado 2022-10-10];5(13):49–53. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/cadernos/article/view/1025 DOI: https://doi.org/10.47385/cadunifoa.v5.n13.1025

Santos DS dos, Carneiro M de S, Silva SCM e, Aires CN, Carvalho LJ da S, Costa LCB. Transição nutricional na adolescência: uma abordagem dos últimos 10 anos. Acervo Saúde [Internet]. 11 de fevereiro de 2019 [citado 2022-10-11];(20):e477. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/477 DOI: https://doi.org/10.25248/reas.e477.2019

Assis MAA de, Nahas MV. Aspectos motivacionais em programas de mudança de comportamento alimentar. Rev Nutr [Internet]. abril de 1999 [citado 2022-10-11];12(1):33–41. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-52731999000100003&lng=pt&tlng=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-52731999000100003

Ministério da Educação (BR). Cartilha Nacional da Alimentação Escolar, Ministério da Educação [Internet]. Brasília: 2014. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/960.pdf

Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome (BR). Marco de referência de educação alimentar e nutricional para as políticas públicas. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome [Internet]. Brasília: 2012. Disponível em: https://www.cfn.org.br/wp- content/uploads/2017/03/marco_EAN.pdf

Ministério da Educação (BR). Diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em nutrição [Internet]. Brasília: 200. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/Nutr.pdf

Venditti Jr R, Sousa MA. Tornando o “jogo possível”: reflexões sobre a pedagogia do esporte, os fundamentos dos jogos desportivos coletivos e a aprendizagem. Pensar a Prática [Internet]. 14 de março de 2008 [citado 2022-12-11];11(1):47–58. Disponível em: http://www.revistas.ufg.br/index.php/fef/article/view/1796 DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v11i1.1796

Messeder Neto H da S, Moradillo EF de. O jogo no ensino de química e a mobilização da atenção e da emoção na apropriação do conteúdo científico: aportes da psicologia histórico-cultural. Ciênc educ (Bauru) [Internet]. junho de 2017 [citado 2022-02-11];23(2):523–40. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132017000200523&lng=pt&tlng=pt DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170020015

Ministério do Desenvolvimento Social (BR). Princípios e Práticas para Educação Alimentar e Nutricional do Ministério de Desenvolvimento Social [Internet]. Brasília: 2018. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/arquivo/seguranca_alimentar/caisan/Publicacao/Educacao_Ali mentar_Nutricional/21_Principios_Praticas_para_EAN.pdf

Ministério da Saúde (BR). Política Nacional de Alimentação e Nutrição [Internet]. Brasília: 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_alimentacao_nutricao.pdf

Barreto FM, Carvalho L, Bueno M, Bonalume N. Educação alimentar e nutricional com adolescentes em acolhimento institucional. In: Ramos M, Muza LS, organizadores. Educação alimentar e nutricional: experiências acadêmicas. Porto Alegre: UFRGS, 2019:122-134.

Piasetzki CT da R, Boff ET de O. Educação alimentar e nutricional e a formação de hábitos alimentares na infância. Contexto [Internet]. 19 de setembro de 2018 [citado 2022-12- 11];33(106):318. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/7934 DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.106.318-338

Published

2024-07-23

How to Cite

1.
Anoni G, Lauffer J, D'Azevedo Sica C. TEENAGERS NUTRITIONAL EDUCATION: EXPERIENCE REPORT. Cadernos ESP [Internet]. 2024 Jul. 23 [cited 2024 Sep. 1];18(1):e1553. Available from: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/1553

Conference Proceedings Volume

Section

Experience Report, Update And/Or Technological Innovation

Categories

Received 2023-02-28
Accepted 2024-03-15
Published 2024-07-23