TRAINING BASED ON REALISTIC SIMULATION FOR USE OF THE ELMO HELMET
DOI:
https://doi.org/10.54620/cadesp.v15i2.664Keywords:
COVID-19, Positive-Pressure Respiration, Teaching, Simulation TrainingAbstract
To report the experience of conducting professional training based on realistic simulation for utilization of the Elmo helmet in the clinical management of COVID-19 patients. A report of the experience that comprised the following stages: in the first stage, the presentation of cognitive skills was performed. During the second stage, psychomotor skills were demonstrated in simulation practice stations for handling the Elmo system. In the third stage, each participant had the opportunity to individually practice the handling of the Elmo. In the fourth stage, the simulated practice took place in the station with the clinical scenario built by the facilitators and the debriefing. The training has already benefited more than a thousand health professionals, including physicians, nurses, and physiotherapists from Ceará and other Brazilian states. The innovation using simulation-based teaching for healthcare professionals is of great value for developing the skills required for the clinical handling of the Elmo helmet.
Downloads
References
Fortaleza. Secretaria Municipal de Saúde. Informe Semanal COVID-19. [acesso em 2021 Ago. 20]. Disponível em: https://saude.fortaleza.ce.gov.br/images/coronavirus/PDFS/Informe-semanal-COVID-19-SE-12-2021-SMS-Fortaleza-CE_compressed.pdf
Holanda MA, Tomaz BS, Menezes DGA, Lino JA, Gomes GC. Desenvolvimento de um capacete para oferta de CPAP e oxigenoterapia com alto fluxo: ELMO 1.0. J. Bras. Pneumol. 2021; 47(2):1-3.
Merhy EE. Em busca do tempo perdido: a micropolítica do trabalho vivo em saúde. In: Merhy EE, Onocko R. organizadora. Agir em saúde: um desafio para o público. São Paulo: Hucitec, 1997.
Lopes VPS, Cavalcante ML, Freitas JG, Soares FMM, Maia FTSR. Construção de conhecimentos e evidências científicas sobre o manejo de pacientes com o vírus Sars-Cov-2 Unidade de Terapia Intensiva. Int. J. Dev. Res. 2021; 11(5):47445-47454.
Santos WO. Simulação clínica como ferramenta de educação permanente aos enfermeiros do serviço pré-hospitalar móvel. [Dissertação de Mestrado]. Fortaleza: Universidade de Fortaleza; 2019.
Perez CFA, Tourinho FSV, Carvalho Júnior PM. Competências no processo de formação do enfermeiro para o cuidado ao envelhecimento: revisão integrativa. Texto & Contexto Enferm. 2016; 25(4):1-9.
Lima SF, D´Eça Junior A, Silva RAR, Pereira Júnior GA. Conhecimentos básicos para estruturação do treinamento de habilidades e da elaboração das estações simuladas. In: Pereira Júnior GA, Guedes HTV. organizadores. Simulação em saúde para ensino e avaliação: conceitos e práticas. São Carlos: Cubo, 2021:53-81.
INACSL Standards Committee. INACSL standards of best practice: facilitation. Clin. Simul. Nurs. [online]. 2016;12(Sup):S16-S20. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2016.09.005
Coppadoro Andrea, Benini A, Fruscio R, Verga L, Mazzola P, Bellelli G, et al. Helmet CPAP to treat hypoxic pneumonia outside the ICU: an observational study during the COVID-19 outbreak. Crit Care. 2021; 25(80):1-10.
Costa PQ, Alves AR, Santiago FR, Silva APS, Braquehais AR, Peixoto SLF. Impacto da Covid-19 nos indicadores de um comitê de ética em pesquisa. Cadernos ESP [online]. 2021 [citado 2021-08-21]; 15(1):25-30. Disponível em: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/523
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Cadernos ESP
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Accepted 2021-09-14
Published 2021-12-07