TRAINING BASED ON REALISTIC SIMULATION FOR USE OF THE ELMO HELMET

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54620/cadesp.v15i2.664

Keywords:

COVID-19, Positive-Pressure Respiration, Teaching, Simulation Training

Abstract

To report the experience of conducting professional training based on realistic simulation for utilization of the Elmo helmet in the clinical management of COVID-19 patients. A report of the experience that comprised the following stages: in the first stage, the presentation of cognitive skills was performed. During the second stage, psychomotor skills were demonstrated in simulation practice stations for handling the Elmo system. In the third stage, each participant had the opportunity to individually practice the handling of the Elmo. In the fourth stage, the simulated practice took place in the station with the clinical scenario built by the facilitators and the debriefing. The training has already benefited more than a thousand health professionals, including physicians, nurses, and physiotherapists from Ceará and other Brazilian states. The innovation using simulation-based teaching for healthcare professionals is of great value for developing the skills required for the clinical handling of the Elmo helmet.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Rafael Pinheiro Dantas, Escola de Saúde Pública do Ceará

Graduação em Fisioterapia pelo Centro Universitário Estácio do Ceará - ESTÁCIO|CE. Especialista em Saúde da Família pela Escola de Saúde Pública do Estado do Ceará - ESP.CE. Especialista em Gestão para Resultados GpR, pela ESP/CE. Especializando em Fisioterapia em Terapia Intensiva Adulto pelo Albert Einstein Instituto Israelita de Ensino e Pesquisa, Mestrando em Terapia Intensiva Adulto pela Sociedade Brasileira de Terapia Intensiva - SOBRATI. Gerente do Centro de Simulação Realística da Escola de Saúde Pública do Estado do Ceará - CSR/ESP.CE. Fisioterapeuta do Hospital Municipal Dr Jõão Elisio Holanda UTI Covid e UTI Clinica Adulto. 

José Batista Cisne Tomaz, Escola de Saúde Pública do Ceará

Graduação em Medicina pela Universidade Federal do Ceará (1984), é Especialista em Clínica Médica pela Sociedade Brasileira de Clínica Médica (1993) , tem Mestrado em Gestão de Atenção Primária à Saúde pelo Instituto Superiore di Sanità - Roma, Itália (1995) e Mestrado em Educação para as Profissões de Saúde pela Universidade de Maastricht (2004), Holanda. Tem Doutorado em Educação para as Profissões de Saúde com ênfase em Educação à Distância, pela Erasmus University, Roterdam, Holanda (2013). Obteve em 2010 o Título de Especialista em Gestão da Clínica nas Redes de Atenção à Saúde pelo Instituto Sírio-Libanês de Ensino e Pesquisa. 

Cleoneide Paulo Oliveira Pinheiro, Escola de Saúde Pública do Ceará

Graduada em Fisioterapia pelo Unifor. Especialista em Fisioterapia Cardiorrespiratória. Mestre em Educação em Saúde pela Unifor. Doutorado em Saúde Coletiva pela Associações ampla AAA- UECE- UFC- Unifor. Assistente Educacional em Simulação Realística da Escola de Saúde Pública do Ceará. 

Cleyton Carvalho Cândido, Escola de Saúde Pública do Ceará

Graduação em Ciências da Computação pela Faculdade Farias Brito (2009). Especialização em Educação a Distância pelo SENAC (2012). Mestrado em computação aplicada com ênfase em Informática Educativa (2020). Atualmente é Gerente do Núcleo de Educação a Distância / tutor da Escola de Saúde Pública do Ceará e Gerente de suporte técnico-administrativo / tutor da UFC - Universidade Federal do Ceará. 

Julyana Gomes Freitas, Escola de Saúde Pública do Ceará

Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará. Especialista em Urgência e Emergência. Mestrado e Doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal do Ceará. Docente da Graduação e Mestrado Profissional em Tecnologia e Inovação em Enfermagem (UNIFOR). Instrutora em Simulação Clínica e Realística (Leardal Medical e Area Training & Consulting). Assistente Educacional em Simulação Real´ística da Escola de Saúde Pública do Ceará. 

References

Fortaleza. Secretaria Municipal de Saúde. Informe Semanal COVID-19. [acesso em 2021 Ago. 20]. Disponível em: https://saude.fortaleza.ce.gov.br/images/coronavirus/PDFS/Informe-semanal-COVID-19-SE-12-2021-SMS-Fortaleza-CE_compressed.pdf

Holanda MA, Tomaz BS, Menezes DGA, Lino JA, Gomes GC. Desenvolvimento de um capacete para oferta de CPAP e oxigenoterapia com alto fluxo: ELMO 1.0. J. Bras. Pneumol. 2021; 47(2):1-3.

Merhy EE. Em busca do tempo perdido: a micropolítica do trabalho vivo em saúde. In: Merhy EE, Onocko R. organizadora. Agir em saúde: um desafio para o público. São Paulo: Hucitec, 1997.

Lopes VPS, Cavalcante ML, Freitas JG, Soares FMM, Maia FTSR. Construção de conhecimentos e evidências científicas sobre o manejo de pacientes com o vírus Sars-Cov-2 Unidade de Terapia Intensiva. Int. J. Dev. Res. 2021; 11(5):47445-47454.

Santos WO. Simulação clínica como ferramenta de educação permanente aos enfermeiros do serviço pré-hospitalar móvel. [Dissertação de Mestrado]. Fortaleza: Universidade de Fortaleza; 2019.

Perez CFA, Tourinho FSV, Carvalho Júnior PM. Competências no processo de formação do enfermeiro para o cuidado ao envelhecimento: revisão integrativa. Texto & Contexto Enferm. 2016; 25(4):1-9.

Lima SF, D´Eça Junior A, Silva RAR, Pereira Júnior GA. Conhecimentos básicos para estruturação do treinamento de habilidades e da elaboração das estações simuladas. In: Pereira Júnior GA, Guedes HTV. organizadores. Simulação em saúde para ensino e avaliação: conceitos e práticas. São Carlos: Cubo, 2021:53-81.

INACSL Standards Committee. INACSL standards of best practice: facilitation. Clin. Simul. Nurs. [online]. 2016;12(Sup):S16-S20. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecns.2016.09.005

Coppadoro Andrea, Benini A, Fruscio R, Verga L, Mazzola P, Bellelli G, et al. Helmet CPAP to treat hypoxic pneumonia outside the ICU: an observational study during the COVID-19 outbreak. Crit Care. 2021; 25(80):1-10.

Costa PQ, Alves AR, Santiago FR, Silva APS, Braquehais AR, Peixoto SLF. Impacto da Covid-19 nos indicadores de um comitê de ética em pesquisa. Cadernos ESP [online]. 2021 [citado 2021-08-21]; 15(1):25-30. Disponível em: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/523

Published

2021-12-07

How to Cite

1.
Pinheiro Dantas FR, José Batista Cisne Tomaz, Cleoneide Paulo Oliveira Pinheiro, Cleyton Carvalho Cândido, Gomes Freitas J. TRAINING BASED ON REALISTIC SIMULATION FOR USE OF THE ELMO HELMET. Cadernos ESP [Internet]. 2021 Dec. 7 [cited 2024 Dec. 4];15(2):42-7. Available from: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/664

Conference Proceedings Volume

Section

Experience Report, Update And/Or Technological Innovation

Categories

Received 2021-08-25
Accepted 2021-09-14
Published 2021-12-07