TEACHING INTERNSHIP IN MASTER’S DEGREE IN DENTAL SCIENCES: AN EXPERIENCE REPORTTEACHING INTERNSHIP IN MASTER’S DEGREE IN DENTAL SCIENCES: AN EXPERIENCE REPORT

ESTÁGIO DOCÊNCIA NA FORMAÇÃO DO MESTRE EM CIÊNCIAS ODONTOLÓGICAS: RELATO DE EXPERIÊNCIA

Authors

  • Isabela Dantas Torres de Araújo Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Boniek Castillo Dutra Borges Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Keywords:

Teaching, Dentistry, Interpersonal relations

Abstract

Universities are important opinion-makers and knowledge generators anchored in the pillars of teaching, research, and extension. Thus, it was established that the master and doctorate students should be included in these activities under supervision. The present study is a report about the activities developed and the experience lived in the Teaching Internship in the Dentistry course of the Federal University of Rio Grande do Norte. The internship lasted one year starting in the second semester of 2018 as a voluntary internship and concluding in the first semester of 2019 as a compulsory internship. An assisted teaching plan and a semiannual report were developed as a prerequisite for the internship. The teaching internship provided an opportunity for interrelationship that went beyond content and plans, exceeding the expectation of dealing with complex situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabela Dantas Torres de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Cirurgiã-dentista pela UFRN / Mestranda em Ciências Odontológicas com área de concentração em Clínicas Odontológicas pela UFRN

Boniek Castillo Dutra Borges , Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutor em Odontologia com área de concentração em Dentística pela UPE / Professor Adjunto do Departamento de Odontologia da UFRN

References

1. Puhl MJ. O conhecimento e o princípio da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão. Rev HISTEDBR On-line. 2016;(69):222–32.
2. Ribeiro VMB, Leher EMT, Gomes MPC, Rocha HC, Maia MV, Romano VF. Formação de professores e preceptores no contexto de inovações curriculares. Rev Docência do Ensino Super. 2015;5(2):57–77.
3. Scherre PP. (Trans)formação do ser docente-pesquisador: reconstrução da matriz pedagógica-pesquisadora à luz da complexidade e da transdisciplinaridade. Rev Docência do Ensino Super. 2016;6(2):311–3.
4. Gerez AG, do Amaral DM, da Silva IM, Giovedi VM. Didática freireana no Ensino Superior: uma experiência na disciplina de Didática. Rev Docência do Ensino Super. 2018;8(2):14–29.
5. Dwek M, Motta ACGD, Thiollent MJ-M. Relato de experiência da disciplina “seminários de docência” do programa de engenharia de produção da COPPE/UFRJ. Rev Docência do Ensino Super. 2015;5(1):37–66.
6. da Silva RR, Santos RL, de Amorim JF. A teoria e a prática caminhando de mãos dadas: a experiência docente no eixo Integração Ensino, Serviço e Comunidade. Rev Docência do Ensino Super. 2018;8(1):179–88.
7. Reul MA, de Lima ED, Irineu KN, Lucas RSCC, Costa EMMB, Madruga RCR. Metodologias ativas de ensino aprendizagem na graduação em Odontologia e a contribuição da monitoria - relato de experiência. Rev da ABENO. 2016;16(2):62–8.
8. Baltazar MMM, Bastos CCBC, Werneck RI, Gabardo MCL, Moysés ST, Moysés SJ. Tensions and transformations in developing the university professor in Dentistry: a cross-sectional study. Rev da ABENO. 2017;17(2):2–10.
9. Brasil. Portaria CAPES no 76, de 14 de abril de 2010. Diário Of da União. 2010;
10. Brasil. Ministério da Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Resolução no 063/2010-CONSEPE, de 20 de abril de 2010. 2010;
11. da Conceição JS, Nunes CMF. Saberes docentes e professores iniciantes: dialogando sobre a formação de professores para o ensino superior. Rev Docência do Ensino Super. 2015;5(1):9–36.
12. Alonso JL, Herrera MS, Nápoles YS, de Oca CAM, Zamora MC. Valoración del proceso docente educativo del internado de la carrera de Estomatología en Camagüey. Humanidades Médicas. 2018;18(3):455–68.
13. Borges RM, González FJ. O início da docência universitária : a importância da experiência como monitor em disciplinas acadêmicas. Rev Docência do Ensino Super. 2017;7(2):50–62.
14. Baltazar MMM, Bastos CCBC, Gabardo MCL, Flôres LCP, Werneck RI, Moysés ST, et al. Training and evaluation of professors of dentistry in postgraduate programmes in Brazil. Eur J Dent Educ. 2019;23(2):168–74.
15. Neto JGP, Parente NN, de Fraga WB. Uma análise das concepções discentes acerca da monitoria no curso de licenciatura em física no IFCE. Rev Docência do Ensino Super. 2019;9:e002587.

Downloads

Published

2020-12-30

How to Cite

1.
Dantas Torres de Araújo I, Castillo Dutra Borges B. TEACHING INTERNSHIP IN MASTER’S DEGREE IN DENTAL SCIENCES: AN EXPERIENCE REPORTTEACHING INTERNSHIP IN MASTER’S DEGREE IN DENTAL SCIENCES: AN EXPERIENCE REPORT: ESTÁGIO DOCÊNCIA NA FORMAÇÃO DO MESTRE EM CIÊNCIAS ODONTOLÓGICAS: RELATO DE EXPERIÊNCIA. Cadernos ESP [Internet]. 2020 Dec. 30 [cited 2024 Nov. 21];14(2):37-42. Available from: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/420

Conference Proceedings Volume

Section

Experience Report, Update And/Or Technological Innovation
Received 2020-07-09
Accepted 2020-12-30
Published 2020-12-30