CONGENITAL CARDIOPATHIES

CONSTRUCTION OF SERIAL ALBUM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54620/cadesp.v16i2.592

Keywords:

Heart Defects Congenital, Health Education, Interdisciplinary Placement, Teaching Materials

Abstract

To build a serial album about congenital heart diseases as an instrument for Health Education. The construction took place in two stages: Integrative review on the topic and elaboration of a serial album based on the data obtained and the researcher's experience. The study followed Resolution 466/12, is approved by the ethics committee with opinion number 2931.261. The album consists of 10 illustrations, which are exposed to the participants, and 10 corresponding script sheets, which are aimed at the professional. Consisting of the following pathologies: Interventricular Communication (IVC), Interatrial Communication (CIA), Arterial Canal Persistence (PCA), Transposition of the Great Arteries (TGA), Tetralogy of Fallot (T4F), Aortic Stenosis (AS), Pulmonary Atresia (AP), Atrioventricular Septal Defect (DSAV). The development of the serial album was intended to provide the multidisciplinary team with educational material that enables the family to understand their child's congenital heart disease and clarify the doubts of parents and family members regarding the child's treatment and follow-up by the specialized service, minimizing stress and encouraging empowerment and confidence in the care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Mitchell SC, et al. Congenital heart disease in 56,109 births. Incidence and natural history. Circulation. v.43, p.323-32; 1971.
2. Rosa RCM et al. Cardiopatias congênitas e malformações extracardíacas. Rev Paul Pediatr.v.31, n.2, p.243-51; 2013.
3. Pinto Júnior VC et al. Epidemiologyof congenital heartdisease in Brazil. Ver Bras Cir Cardiovasc., v. 30, n. 2, p. 219-224, 2015.
4. Caneo LF et al. Uma reflexão sobre o desempenho da cirurgia cardíaca pediátrica no Estado de São Paulo. Rev Bras Cir Cardiovasc., v. 27, n, 3, p. 457-462, 2012.
5. Croti UA. Cardiologia e Cirurgia Cardiovascular Pediátrica. 2ª ed. São Paulo: Roca; 2012
6. Bregman S, Frishman WH. Impact of Improved Survival in Congenital Heart Disease on Incidence of Disease. Cardiol Rev. v.26, n.2, p.82-85, Mar/Apr,2018.
7. Hoang TT et al. The Congenital Heart Disease Genetic Network Study: Cohort description. Plos one. v. 13, n.1, p.2-14, jan, 2018.
8. Damas BGB, Ramos CA, Rezende MA. Necessidade de informação a pais de crianças. Rev Bras Crescimento Desenvolvimento Hum. v.19; n.1; p. 103-113,2009.
9. Baggio MA, Teixeira À, Portella MR. Pré-operatório do paciente cirúrgico cardíaco: a orientação fazendo a diferença. R gaúcha Enferm; v.22, n.1, p.122-39, Jan, 2001.
10. Santos RV, Penna CMM. A educação em saúde como estratégia para o cuidado à gestante, puérpera e ao recém-nascido. Texto Contexto Enferm., v.18, n.4, p.652-660,2009.
11.Nietsche EA. Tecnologia emancipatória: possibilidade para a práxis de enfermagem. Ijuí: UNIJUÍ; 2000.
12. Merhy EE. Saúde: a cartografia do trabalho vivo. São Paulo: Hucitec, 2002.
13. Flausino JM, Oliveira JZ, Zago MMF. Álbum seriado para o ensino do laringectomizado. Rev. Latino-Am. Enfermagem. v.8, n.1 Ribeirão Preto Jan. 2000.
14. Souza ACC. Construção e validação de tecnologia educacional como subsídio à ação do enfermeiro na promoção da qualidade de vida e adesão ao tratamento de pessoas com hipertensão. 2015. Tese (Doutorado em Cuidados Clínicos em Enfermagem). 192f. Centro de Ciências da Saúde, Universidade Estadual do Ceará, Ceará.
15. Chaves AFL et al. Aplicação de álbum seriado para promoção da autoeficácia materna em amamentar. Rev. Rene. v. 16, n.3, p.407-14. maio-jun, 2015.
16. Mendes CF. Letramento funcional em saúde dos responsáveis por crianças com cardiopatia congênita: tecnologia educativa para a promoção da saúde e do cuidado. Dissertação (Mestrado em Saúde da Criança e Adolescente) – Universidade Estadual do Ceará, UECE, Fortaleza, 2016.
17. Polit DF, Beck CT. Fundamentos de Pesquisa em enfermagem: avaliação de evidências para as práticas da enfermagem. 7a ed. Porto Alegre (RS): Artmed; 2011.
18. Derrick HZ, Margaret H, Menahem S. Educational DVD for parents of children with congenital heart disease – a pilot study. Journal of visual communication in medicine, 2017.
19. Simeone S et al. Comparative Analysis: Implementation of a Pre-operative Educational Intervention to Decrease Anxiety Among Parents of children With Congenital Heart Disease. Journal of Pediatric Nursing, 2017
20. Ni Z, Chao Y, Xue X. An empowerment health education program for children undergoing surgery for congenital heart diseases. Journal of Child Health Care. 2015.
21. Biglino G et al. 3D-manufactured patient-specific models of congenital heart defects for communication in clinical practice: feasibility and acceptability. BMJ Open 2015.
22. Dodt RCM, Ximenes LB, Oria MOB. Validation of a flip chart for promoting breastfeeding. Acta Paul Enferm. v.25, n.2, p.225-30,2012.
23. Pereira DA, et al. Efeito de intervenção educativa sobre o conhecimento da doença em pacientes com diabetes mellitus. Rev. Latino-Am Enfermagem. v.20, n.3, p.478-85,2012.
24. Novaes JF, et al. Fatores ambientais associados ao sobrepeso infantil. Rev. Nutr. v.22, n.5, p.661-73, 2009.
25. Freire P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1999.
26. Moore KL. Anatomia orientada para clínica. 7ª edição. Rio de Janeiro: Koogan, 2014.
27. Chantepie A. Communications interventriculaires. EMC - Cardiologie-Angéiologie, v.2, n.2, p. 202-230. doi:10.1016/j.emcaa.2005.03.001.
28. Mahmould HM, et al. An interatrial tunnel: a rare form of of atrial septal defects. Echocardiography, v.33, n.11, p.1781-1784,2016.
29. Geva T, Martins JD, Wald RM. Atrial septal defects. The Lancet, v.383 n.9932, p.1921-1932. 2014, doi: 10.1016 / s0140-6736 (13) 62145-5.
30. Rolland A. et al. Natural evolution of patent ductus arteriosus in the extremely preterm infant. Fetal Neonatal Ed. v.100, n.1, p. F55-8,2015.
31. Anilkumar M. Ductus arteriosus patente. Clínicas de Cardiologia, v.31, n.3, p. 417-430. 2013. doi: 10.1016 / j.ccl.2013.05.006.
32. Cruz AKT, et al. Avaliação do desempenho motor de crianças cardiopatas em um hospital público no município de Fortaleza-Ce. Rev. Fisioter. S. Fun., Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 14-20, 2013.
33. Jatene MB, Janete FB, Monteiro AC. Correção cirúrgica da transposição das grandes artérias: 30 anos de operação de Jatene. Rev. Med. (São Paulo), São Paulo, v. 84, n. 3/4, p. 113-117, 2005.
34. Pfeiffer MET, et al. Avaliação Clínica e Funcional Tardia de Arritmias em Crianças Operadas de Tetralogia de Fallot. Arq Bras Cardiol; v.95, n.3, p. 295-302,2010.
35. O'brien PE, Marshall AC. Coarctation of the Aorta. Circulation, v.131, n.9, p.363 – e365. 2015. doi: 10.1161 / circulaçãoaha.114.008821.

Published

2022-06-13

How to Cite

1.
Rodrigues G, da Silva Soares T, Braga Batista A, Marques Pinheiro JA, de Oliveira Júnior PV, Fernandes Mendes C. CONGENITAL CARDIOPATHIES: CONSTRUCTION OF SERIAL ALBUM. Cadernos ESP [Internet]. 2022 Jun. 13 [cited 2024 Jul. 3];16(2):10-8. Available from: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/592
Received 2021-06-19
Accepted 2021-12-02
Published 2022-06-13

Most read articles by the same author(s)