CHILDCARE IN THE FAMILY AND COMMUNITY MEDICINE RESIDENCY
DOI:
https://doi.org/10.54620/cadesp.v16i3.738Keywords:
Child Health, Continuing Medical Education, Internship and Residency, Family PracticeAbstract
This study aimed to analyze the training process of Family Practice residents in childcare. It was participatory research with continuous teaching-learning process guided by the researcher. Andragogy principles (valuing prior knowledge, motivation, autonomy, horizontal teaching, knowledge exchange, significance, and applicability of new knowledge) were used through active methodologies. At the end of the residency, students are trained in childcare and the community benefits from the positive results of the training. The process presented social and scientific relevance, as it reflects the potential of in-service teaching. Teaching-learning according to andragogy makes training more participatory and motivating. It is essential to apply andragogy in teaching Family Practice residency in Primary Care. Students develop autonomy, security, and motivation.
Downloads
References
Diufrayer DFL. Puericultura e a atenção à saúde da criança na clínica da família Filgueira em Nova Iguaçu-RJ [Trabalho de conclusão de curso]. Rio de Janeiro: Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ); 2016. 14 p.
Ministério da Saúde (BR). Protocolos da atenção básica: saúde da criança [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Saúde: Instituto Sírio Libanês de ensino e pesquisa; 2016 [citado em 2021 Oct 20]. 307 p. Disponível em: https://portalarquivos2.saude.gov.br/images/pdf/2016/dezembro/13/PAB-Saude-da-Crian--a-Provis--rio.pdf
Alencar EM. Andragogia no processo de ensino-aprendizagem. In: Alves TP, Gama Y, organizadoras. Educação: discursos e reflexões interdisciplinares. Recife: Baraúna; 2008. p. 66-69.
Santos CCR. Andragogia: aprendendo a ensinar adultos. In: 7th Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia SEGET [Internet]; 2010 Out 20-22; Resende, Rio de Janeiro. Resende: Associação Educacional Dom Bosco - AEDB; 2010 [citado em 2021 Oct 20]. p. 1-9. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos10/402_ArtigoAndragogia.pdf
Bacich L, Moran J, organizadores. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso; 2018. 430 p.
Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Saúde da criança: crescimento e desenvolvimento [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2012 [citado em: 2021 Oct 19]. 272 p. Cadernos de Atenção Básica 33. Disponível em: http://189.28.128.100/dab/docs/publicacoes/cadernos_ab/caderno_33.pdf Acesso em 19 out. 2021.
Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários á prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
Marquez A. Andragogia: propuesta política para una cultura democrática en educación superior. In: Anais do Primer Encuentro Nacional de Educación y Pensamiento [Internet]; 1998 Jul 9-11; Santo Domingo, República Dominicana. República Dominicana: Organización para el Fomento del Desarrollo del Pensamiento (OFDP - R.D.); 1998 [citado em 2021 Oct 19]. Disponível em: http://ofdp_rd.tripod.com/encuentro/ponencias/amarquez.html
Somera EAS, Somera R Junior, Rondina JM. Uma proposta da andragogia para a educação continuada na área da saúde. Arq Cienc Saúde [Internet]. 2010 [citado em 2021 Oct 20];17(2):102-8. Disponível em: http://repositorio-racs.famerp.br/racs_ol/vol-17-2/IDO7_ABR_JUN_2010.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Cadernos ESP
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Accepted 2022-08-16
Published 2022-09-30