PHYSIOTHERAPY

ANALYSIS OF PUBLIC COURSE PEDAGOGICAL PROJECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54620/cadesp.v16i3.864

Keywords:

Higher Education, Curriculum, Physical therapy

Abstract

This study aimed to analyze how the National Curriculum Guidelines are contemplated in the Pedagogical Projects of Physiotherapy Undergraduate Courses (PPC) in public universities in the state of São Paulo, as well as the perception of their coordinators regarding the teaching-learning strategies used. This is a qualitative, interpretive-explanatory research, through documental research of five PPCs and semi-structured interviews with course coordinators. The analyzes - documental of the PPC and thematic content of the interviews - were carried out in two axes: Curriculum and Professional Profile. The results showed that three curricula still reflected conservative concepts, organized by fragmented disciplines, didactic activities and traditional teaching-learning methodologies, not articulating with the graduate and professional profiles; however, two PPCs have built strategies to implement curriculum reformulation. The coordinator’s reports contributed to the analysis that pointed to the need for updates to advance professional training in Physiotherapy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil, Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES n. 4/2002. Diário Oficial da União, Brasília, 4 de março de 2002. Seção 1, p. 11. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Fisioterapia. 2002.

Marães VRFS et al. Distribuição territorial e características dos Cursos de Graduação em Fisioterapia: uma análise no ambiente virtual do Ministério da Educação. Cadernos de Educação, Saúde e Fisioterapia. v. 2, n. 3, 2015.

Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 2011.

Malta SCL. Uma abordagem sobre currículo e teorias afins visando à compreensão e mudança. Espaço do Currículo, v.6, n.2, p.340-354, maio a agosto de 2013.

Linhares JH, Pinto PD, Albuquerque IMN, Freitas CASL4. Análise das ações da Fisioterapia do NASF através do SINAI no município de Sobral - CE. Cadernos da Escola de Saúde Pública, Ceará 4(2): 32-41, jul./dez. 2010. Disponível em: //cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/53

Borges KP. Competências para formação do Fisioterapeuta no âmbito das diretrizes curriculares e promoção da saúde. Revista Saúde e Pesquisa, v. 11, n. 2, p. 347-358, maio/agosto 2018.

Bertoncello D, Pivetta HMF. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Graduação em Fisioterapia: Reflexões. Caderno Educação Saúde e Fisioterapia, v. 2, n. 4, 2015.21.Conselho Nacional de Saúde. CNS no enfrentamento à pandemia. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/especial-cns-no-enfrentamento-a-covid-19.

Published

2022-09-30

How to Cite

1.
Sasaki K, Teixeira Machado ML, Guerra Aquilante A. PHYSIOTHERAPY: ANALYSIS OF PUBLIC COURSE PEDAGOGICAL PROJECTS. Cadernos ESP [Internet]. 2022 Sep. 30 [cited 2024 Nov. 21];16(3):33-41. Available from: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/864
Received 2022-03-18
Accepted 2022-05-13
Published 2022-09-30