CHILDREN'S THERAPEUTIC GROUP AND MEDIATION OF EMOTIONS IN CHILDHOOD
AN EXPERIENCE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.54620/cadesp.v19i1.2320Keywords:
Group therapy, Childhood, PsychologyAbstract
Childhood, as a phase of emotional development, finds in the therapeutic group an essential tool for strengthening social relationships and learning through play. This study aimed to present the experience of observing the work of psychology in a children's therapeutic group, through an experience report. The results addressed the interactions between the children, highlighting the importance of the group in forming bonds and emotional strengthening. In the discussion, aligned with development theories, issues related to childhood, emotions, violence and experiences lived in a group were articulated. The article highlighted the role of play and the role of psychology in mediating the dynamics, presenting the group as a powerful strategy of expression. The relevance of the text lies in the discussions about the need for therapeutic groups in childhood, considering them spaces for expression and subversion of culturally violent patterns.
Downloads
References
Marin AH, et al. Competência socioemocional: conceitos e instrumentos associados. Rev Bras Ter Cogn. 2017 Dez;13(2):92-103. Disponível em: pepsic.bvsalud.org. Acesso em: 8 abril de 2025.
Barbosa VD, Vieira MFE, Dela Costa GCS, Rocha ILS, Silva JC, Souza JM. O brincar na sala de espera: relato de experiência das ações do PET Saúde Gestão e Assistência. Rev Panorâmica. 2024;42(Edição Especial).
Silva MKO, Pinheiro JEDS, Machado DN, Lima IKS, Lopes ACT. Grupo terapêutico com pais e responsáveis de crianças com transtornos globais do desenvolvimento. Cad ESP. 2023;17:e1733. DOI: https://doi.org/10.54620/cadesp.v17i1.1733
Mussi RFF, Flores FF, Almeida CB de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educ. 2021;17(48):60-77. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i48.9010. Disponível em: periodicos2.uesb.br. Acesso em: 08 de abril de 2025. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010
Mónico LS, Alferes VR, Castro PA, Parreira PM. A observação participante enquanto metodologia de investigação qualitativa. Atas CIAIQ2017. Investigação Qualitativa em Ciências Sociais. 2017;3.
Moscovici F. Desenvolvimento interpessoal. Rio de Janeiro: José Olympio; 1985.
De Oliveira VMB, Perrone RAP. O brincar como sustentáculo da saúde mental da criança. Rev Psic Crian Adolesc. 2018;9(1):49-66.
Piaget J. O juízo moral na criança. Porto Alegre: Artes Médicas; 1994.
Erikson EH. O ciclo de vida completo. Porto Alegre: Artmed; 1998.
Patias ND, Siqueira AC, Dias ACG. Bater não educa ninguém! Práticas educativas parentais coercitivas e suas repercussões no contexto escolar. Educ Pesqui. 2012;38(4):981-996. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012000400013
Additional Files
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Cadernos ESP

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Accepted 2025-05-29
Published 2025-07-14