PERMANENT HEALTH EDUCATION WITH CHILDREN AND ADOLESCENTS

AN EXPERIENCE REPORT

Authors

  • Jomábia Cristina Gonçalves dos Santos Especialista em Saúde da Família e da Comunidade através da Residencia Integrada em Saúde da Escola de Saúde Pública do Ceará
  • Izonary Teixeira Pereira Escola de Saúde Pública do Ceará
  • Jessyca Moreira Maciel
  • Patrícia Gomes de Araújo
  • Ana Cristina de Sales

Keywords:

Community Health Agents, Permanent Education, Health education

Abstract

Permanent Education in Health presents itself as a proposal for action to transform the daily life of health services, as it proposes to accept the challenges experienced and enable cooperative practices and training processes to face them. This work is an experience report that describes the permanent education process of Community Health Agents (ACS) Mirins in the city of Acopiara-CE. The experiences are described from the perspective of a nurse-resident in family health about health education workshops held with the ACS Mirins in one of the basic health units in the city. Based on the experience, it was possible to verify that the exchange of knowledge and experiences among the participants enabled the ACS Mirins to be trained by the multidisciplinary team as critical, reflective, ethical and reality-transforming subjects, capable of developing actions for the promotion and prevention of grievances in the family and community of the territory in which they are inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barros DF et al. O contexto da formação dos Agentes Comunitários de Saúde no Brasil. Texto Contexto Enferm, 2010.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria Nº 2.488 de 21 de Outubro de 2011. Aprova a Política Nacional de Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes e normas para a organização da Atenção Básica, para a Estratégia Saúde da Família (ESF) e o Programa de Agentes Comunitários de Saúde (PACS).

Silva LAA et al. Educação Permanente em Saúde e no trabalho de enfermagem: perspectiva de uma práxis transformadora. Revista Gaúcha de Enfermagem, 2010; 557-561.

Brasil. Ministério da Saúde. Guia prático do agente comunitário de saúde/Ministério da Saúde, Secretária de Atenção a Saúde, Departamento de Atenção Básica. – Brasília, 2009. 260 p.: il. – (Série A. Normas e Manuais Técnicos).

Cavalcante BLL, Lima UTS. Relato de experiência de uma estudante de Enfermagem em um consultório especializado em tratamento de feridas. J Nurs Health, Pelotas (RS) 2012 jan/jun; 1(2): 94-103.

Silva AC et al. Development of a virtual learning environment for cardiorespiratory arrest training. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 2016; 50(6); 990-997.

Fernandes MCP, Backes VMS. Educação em saúde: perspectivas de uma equipe da Estratégia Saúde da Família sob a ótica de Paulo Freire. Revista Brasileira de Enfermagem, 2010; 63(4); 567-573.

Fujita, JAL et al. Uso da metodologia da problematização como Arco de Maguerez no ensino sobre brinquedo terapêutico. Revista Portuguesa de Educação, 2011; 29(1); 229-258.

Fiocruz. Fundação Oswaldo Cruz. 2019. Fiocruz promove atividades para ensino sobre a dengue no campus de Manguinhos. Disponível em: https://agencia.fiocruz.br/fiocruz-promove-atividades-para-ensino-sobre-a-dengue-no-campus-de-manguinhos. Acesso em: 10/02/2020.

Published

2021-05-21

How to Cite

1.
Cristina Gonçalves dos Santos J, Teixeira Pereira I, Moreira Maciel J, Gomes de Araújo P, Cristina de Sales A. PERMANENT HEALTH EDUCATION WITH CHILDREN AND ADOLESCENTS: AN EXPERIENCE REPORT. Cadernos ESP [Internet]. 2021 May 21 [cited 2024 Nov. 22];15(1):137-44. Available from: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/499

Conference Proceedings Volume

Section

Experience Report, Update And/Or Technological Innovation
Received 2020-11-28
Accepted 2021-03-31
Published 2021-05-21

Most read articles by the same author(s)