EDUCATIONAL SUPPORT FOR THE INSERTION OF ELMO 1.0 IN THE EMERGENCY CARE UNITS (EDU) IN FORTALEZA, CEARÁ
DOI:
https://doi.org/10.54620/cadesp.v15i2.668Keywords:
Simulation Training, Health Education, Noninvasive ventilationAbstract
To report the experience of the ESP/CE Skills Training and Simulation team in educational support as a strategy for implementing the Elmo 1.0 system in the Emergency Care Units (EDUs) in Fortaleza, Ceará. The method is a report of experience lived in the UPA's of Fortaleza, from the period May to June 2021. The lived experience arose from the epidemiological need of the increase of Covid-19 cases in the state of Ceará - specifically in the metropolitan region of Fortaleza- where there was a large significant change in the profile of care in the UPA. It is important to highlight in our experience with the intervention of educational support that this support should be permanent and planned according to educational needs, also ensuring updating for the execution of the handling of any proposal.
Downloads
References
MINISTÉRIO DA SAÚDE. Educação Permanente em Saúde. Brasília-DF, 2014.
Holanda MA, Tomaz BS, Menezes DGA, Lino JA, Gomes GC. Desenvolvimento de um capacete para oferta de CPAP e oxigenoterapia com alto fluxo: ELMO 1.0. Sociedade Brasileira de Pneumologia e Tisiologia, Jornal Brasileiro de Pneumologia, 2021, Fortaleza,Ceará.
Brasil. Ministério da Saúde. Protocolo de manejo clínico da Covid-19 na Atenção Especializada [recurso eletrônico], Departamento de Atenção Hospitalar, Domiciliar e de Urgência. – 1. ed. rev. – Brasília : Ministério da Saúde,2020.48 p. : il. http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/manejo_clinico_covid-19atencao_ especializada.
Grieco DL, Menga LS, Cesarano M, et.al. Effect of Helmet noninvasive ventilation vs high-flow nasal oxygen on days free of respiratory support in patients with COVID-19 and moderate to severe hypoxemic respiratory failure: The HENIVOT randomized clinical trial. JAMA. 2021 Mar 25. doi: 10.1001/jama.2021.4682. Online ahead of print. https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2778088
Figueiredo MN, Costa PA, Azevedo TF, et.al. Espectro clínico da covid-19 em idosos: revisão integrativa da literatura. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n. 9, p. 68173-68186 sep. 2020. ISSN 2525-8761.
Ferreira L, Barbosa JSA, Esposti CDG, et al. Educação Permanente em Saúde na atenção primária: uma revisão integrativa da literatura. Saúde debate | rio de janeiro, v. 43, n. 120, p. 223-239, jan-mar 2019.
Caralho GA,et al. Andragogia: Considerações Sobre A Aprendizagem Do Adulto. Rempec - Ensino, Saúde E Ambiente, V.3 N 1 P. 78-90 Abril 2010.
Abreu AG , Freitas JS , Berte M. O uso da simulação realística como metodologia de ensino e aprendizagem para as equipes de enfermagem de um hospital infanto-juvenil: relato de experiência. Revista Ciência & Saúde, Porto Alegre, v. 7, n. 3, p. 162-166 set./dez. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Cadernos ESP
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Accepted 2021-09-13
Published 2021-12-07