THE (TRANS)FORMATION OF CLINICAL NUTRITION INTERNS THROUGH PROENSINO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54620/cadesp.v16i4.874

Keywords:

Traineeship, Continuing Education, Nutritional Sciences, Public Health Education for Professionals

Abstract

To report activities, experiences and learning in the clinical nutrition internship at PROENSINO in a tertiary hospital unit in Fortaleza-CE. Experience report, descriptive about the experiences of nutrition interns from PROENSINO in a hospital specializing in cardiology and pulmonology in Fortaleza-CE between 2018 to 2020. The interns developed and participated in various activities, such as health care in Intensive Care Units with a multidisciplinary team. During the internship, in addition to acquiring technical skills in the area of nutrition, the importance of multiprofessionality in patient care and the exercise of interdisciplinarity as health academics was learned. PROENSINO is configured as an important mechanism in the transformation and academic-professional training, allowing the development of autonomy and security in the exercise of the profession, promoting new knowledge and contributing to differentiated and humanized training in the health area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Negreiros RV, Lima VCB. Importância do Estágio Supervisionado para o Acadêmico de Enfermagem no Hospital: compartilhando experiências vivenciadas com a equipe de trabalho. Revista da Universidade Vale do Rio Verde. 2018; 16(2):1-7. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v16i2.4359

Chaud DMA, Abreu ES. Estágios não-obrigatórios em Nutrição: a busca pela qualidade de ensino aliada às atuais exigências legais e educacionais – relato de caso. Revista eletrônica de comunicação Informação & inovação em saúde. 2011; 5(3):1-11. DOI: 10.3395/reciis.v5i3.447pt

Polzin FR, Bernardim ML. Estágio não obrigatório: um estudo com universitários do curso de administração. Diálogo. 2018; 37:83-97. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18316/dialogo.v0i37.3689

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de gestão da Educação na Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2018. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_educacao_permanente_saude_fortalecimento.pdf

Souza EC, Castro Júnior AR, Cavalcante ASP, Torres RAM, Silva MRF. Projeto Vivências e Estágios na Realidade do Sistema Único de Saúde: linha de fuga na formação em saúde para uma atuação na saúde coletiva. Saúde em Debate. 2019; 43(122):897-905. DOI: 10.1590/0103-1104201912219

Oliveira FA, Ferreira JLPM, Santos APLM, Melo DCM, Machado MMT. Vivências Acadêmico-Profissionais Adquiridas em Programa de Estágio da Secretaria da Saúde do Ceará. Cadernos ESP [online]. 2019; 13(1):94-104. Disponível em: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/541

Taques N, Herdt ABS, Medino IC, Mazur CE. “Sinto-me insegura quanto aos desafios a serem enfrentados”: expectativas de graduandos quanto ao estágio em nutrição clínica hospitalar. BRASPEN Journal. 2018; 33(4):379-383. Disponível em: http://arquivos.braspen.org/journal/out-dez-2018/artigos/04-AO-Sinto-me-insegura.pdf

Evangelista VC, Domingos TS, Siqueira FPC, Braga EM. Equipe multiprofissional de terapia intensiva: humanização e fragmentação do processo de trabalho. Revista Brasileira de Enfermagem [online]. 2016, 69(6):1099-1107. DOI: 10.1590/0034-7167-2016-0221

Published

2022-12-30

How to Cite

1.
Rocha YM da, Falcão RA, Gomes LC, Melo ANMV, Bezerra AN. THE (TRANS)FORMATION OF CLINICAL NUTRITION INTERNS THROUGH PROENSINO. Cadernos ESP [Internet]. 2022 Dec. 30 [cited 2024 Jul. 3];16(4):125-9. Available from: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/874

Conference Proceedings Volume

Section

Experience Report, Update And/Or Technological Innovation

Categories

Received 2022-03-21
Accepted 2022-04-27
Published 2022-12-30