REMOTE TEACHING DURING THE COVID-19 PANDEMIC

PERCEPTIONS OF NURSING COURSE STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54620/cadesp.v16i3.836

Keywords:

Nursing Education, Coronavirus, online teaching

Abstract

To analyze in the scientific literature the difficulties in remote teaching in nursing courses during the covid-19 pandemic. This is an integrative review carried out in the Virtual Health Library (VHL) in the SciELO, PubMed/ Medline databases. and LILACS in February 2022, using the descriptors: Nursing education, Coronavirus and Online teaching; 10 articles were part of the sample. Students faced difficulties related to accessing technologies such as computers and even the internet signal, as well as difficulties with intrinsic factors such as autonomy, motivation, time management and signs and symptoms related to anxiety. The limitations of the study, it should be noted that there are still few publications on the proposed theme. It is suggested that research be carried out by educational institutions in order to better understand the needs of their students, as well as more effective policies to improve access to technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Freitas A, Donaliso MR, Napimoga M. Análise da gravidade da pandemia do covid-19.Epidemio. Serv. Saúde. 2020; 10(2) : 1-5.

Barreto ACF, Rocha DS. Covid-19 e educação: resistências, desafios e (im)possibilidades. Revista Encantar- Educação, cultura e Sociedade[internet]. 2020; 2(1) :1-11. Disponível em https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8480/pdf

Ministério da Saúde[BR]. Resposta nacional e internacional de enfrentamento ao novo coro-navírus. Brasília: Ministério da Saúde[internet], 2020. Disponível em: <https://coronavirus.saude.gov.br/resposta-brasileira-a-emergencia>. Acesso em: 10/11/2020.

BRASIL. PORTARIA No 343, DE 17 DE MARÇO DE 2020 - DOU - Imprensa Nacional [Inter-net]. 2020 (a). Disponível em: http://www.in.gov.br/web/dou. Acesso 19 Set. 2020.

Casagrande R. Coronavírus no Brasil: como a pandemia prejudica a educação. Rev Guia do Estudante. 2020; 3(1): 1-9.

Caetano R,Silva AB, Guedes ACCM, Paiva CCN, Ribeiro GR, Santos DL, Silva RM. Desafios e oportunidades para telessaúde em tempos da pandemia pela COVID-19: uma reflexão sobre os espaços e iniciativas no contexto brasileiro. Cad. Saúde Pública. 2020;36 (5):1-16.

Cunha ICKO et al. Ações e estratégias de escolas e departamentos de enfermagem de univer-sidades federais frente à COVID-19. Enfer. Foco.2020; 11(1):48-57.

Gonçalves EP. Iniciação à pesquisa científica. 2 ed., Campinas, SP: Editora Alínea; 2001.

Bastos MC, Carnavarro DA, Campos LM, Shulz, RS, Santos JB, Santos CF. Ensino remoto emergencial na graduação em enfermagem: relato de experiência na COVID-19. REME-Rev Min Enferm[internet].2020;24(1): 1-6. Disponível em : http://reme.org.br/exportar-pdf/1495/e1335.pdf

Antunes FR, Pina-Oliveira A.A, Apostólico M.R, Puggina AC. Motivação de alunos da área da saúde em disciplinas totalmente a distância: influência socioeconômica. Cogitare Enferm. 2019; 2(4): 1-13.

Avancini M. Os desafios do uso da EAD no contexto do avanço do coronavírus. Rev Jeduca. 2020; 10 (6): 1-7.

Torres ACM, Costa ACN, Alves LRG. Educação e Saúde: reflexões sobre o contexto univer-sitário em tempos de COVID-19. Rev. Baiana enferm. 2020; 22 (5): 1-11.

Oliveira LMA et al. Ensino Remoto nos Cursos de Enfermagem. Rev. Baiana enferm.2017; 31(3): 1-12.

Morais NS, Batista J, Ramos F. Impactos associados ao uso de tecnologias da comunicação em contextos de aprendizagem: a percepção e a influência do género nos estudantes do ensino superior português. Indagatio Didactica.2016; 6(1): 312-319, 2016.

Bastos MC, Carnavarro DA, Campos LM, Shulz, RS, Santos JB, Santos CF. Ensino remoto emergencial na graduação em enfermagem: relato de experiência na COVID-19. REME-Rev Min Enferm [internet].2020;24(1): 1-6. Disponível em : http://reme.org.br/exportar-pdf/1495/e1335.pdf

Costa R et al. Ensino de enfermagem em tempos de COVID-19: como se reinventar nesse contexto. Texto e Contexto Enfermagem.2020; 29(2):1-3.

Sathler, L. Educação pós-pandemia e a urgência da transformação digital – Anup [Internet]. 2020; 21 (1):1-8. Disponível em: https://anup.org.br/noticias/educacao-pos-pandemia-e-a-urgencia-datransformacao-digital/.

Girotto CGGS, Silva GF, Magalhães C. Frinet, Vigotsky e Bakhtin: uma aproximação possí-vel ao acesso à cultura escrita. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. 2018; 13 (1): 155-174.

Bastos MC, Carnavarro DA, Campos LM, Shulz, RS, Santos JB, Santos CF. Ensino remoto emergencial na graduação em enfermagem: relato de experiência na COVID-19. REME-Rev Min Enferm[internet].2020;24(1): 1-6. Disponível em : http://reme.org.br/exportar-pdf/1495/e1335.pdf

Avelino CCV, Costa LCS, Buchhorn SMM, Nogueira DA, Goyatá SLT. Teaching-learning evaluation on the ICNP® using virtual learning environment. Rev Bras Enferm. 2017; 70 (3): 602-609.

Conselho Federal de Enfermagem[COFEN].Quatro perguntas sobre o COFEN e a EAD na enfermagem [Internet]. Brasília: 27 jan 2017.Disponível em: http://www.cofen.gov.br/4-perguntas-sobre-o-cofen-e-o-ead-na-enfermagem_48429.html.

Silva LTC et al. Percepções de estudantes de enfermagem sobre educação a distância. Ciênc Enferm. 2016; 22 (2):129-139.

Conselho Nacional de Saúde[BR]. Nota Pública contra a Graduação a Distância na Área de Saúde. Brasília: Conselho Nacional de Saúde[internet], 2018.Disponível em: http://conselho.saude.gov.br.

Leite KNS et al. O uso da tecnologia da informação e comunicação entre professores à luz da teoria fundamentada. J Nurs UFPE [online].2016; 10(2): 515-523. Disponível em: http://www.revista.ufpe.br/ revistaenfermagem/index.php/revista/article/ view/8804/pdf_9570.

Bezerra IMP. Estado da arte sobre o ensino de enfermagem e os desafios do uso de tecnolo-gias remotas em época de pandemia do coronavírus. J Hum Growth[online]. 2020; 30(1): 141-147. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/jhgd/article/download/10087/6379/32649

Tomaz JBC. EDUCAÇÃO NA SAÚDE EM TEMPOS DE PANDEMIA: DESAFIOS E OPORTUNIDADES: HEALTH EDUCATION IN PANDEMIC TIMES: CHALLENGES AND OPPORTUNITIES. Cadernos ESP [Internet]. 30º de dezembro de 2020 [citado 9º de março de 2022];14(2):7-9. Disponível em: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/510

Teixeira, AC. A educação em um contexto de cibercultura. Rev Esp Acad.2012; 12 (139): 25-32.

Published

2022-09-30

How to Cite

1.
Cavalcante Bernardino W, Vilarouca Filho E. REMOTE TEACHING DURING THE COVID-19 PANDEMIC : PERCEPTIONS OF NURSING COURSE STUDENTS. Cadernos ESP [Internet]. 2022 Sep. 30 [cited 2024 Jul. 3];16(3):52-61. Available from: https://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/836
Received 2022-03-09
Accepted 2022-04-25
Published 2022-09-30