THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES FOR MEDICAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.54620/cadesp.v16i4.742Keywords:
Medical Education, Distance Education, Primary Health CareAbstract
To report experience on activities that took place in the virtual learning context of the postgraduate course in Primary Health Care (PHC) at the Public Health School of Ceará (PHS/CE). Experience report presented of the author's experiences in teaching activities conducted with students of the Graduate Course in PHC of the Fortaleza Family Medical Program, based on the use of digital platforms during the period of the COVID-19 pandemic. The need to maintain the connection with the program's specialization students in their practice environments is justified because in this way there is a repertoire to influence the creation of guidelines that aim to supply professionals in their working contexts. Confabulating needs without looking at everyday life while the reality is left behind is the formula for creating a universe where education does not become a good practice with patients, families, and communities.
Downloads
References
– Stephenson, N. Snow Crach. Editora Aleph. 1992
- Tomaz JBC. Educação na saúde em tempos de pandemia: desafios e oportunidades: health education in pandemic times: challenges and opportunities. Cadernos ESP. v.14, n.2, p7-9. Disponível em: http://cadernos.esp.ce.gov.br/index.php/cadernos/article/view/510
– Flauzino, VHP. Et al. As dificuldades da educação digital durante a pandemia de COVID-19. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 06, Ed. 03, v. 11, pp. 05-32, 2021. DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/saude/educacao-digital
- Serafim, DVC. Como tornar a educação médica on-line mais confiável? Uma proposta de consenso ético para produção de conteúdo [Dissertação Mestrado]. Fortaleza: Fundação Oswaldo Cruz, 2019. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/48529
– Possolli, Gabriela Eyng. Et al. Educação a distância na pós-graduação lato sensu na área da saúde: uma revisão integrativa. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 6, n. 16, p. 27-45, out/dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v6i16.436
- Rosini, AM; Limongi-França, AC. A Educação e o Uso Sustentável das Tecnologias: uma Discussão Sobre o Aprendizado a Distância, as Redes Sociais e a Educomunicação, RISUS, São Paulo, v. 5 n. 3, p. 4-23, set/dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.24212/2179-3565.2014v5i3p4-23
Margô, AM , Santos, BS. Aplicação das tecnologias digitais virtuais no contexto psicopedagógico. Rev. Psicopedagogia 2011;28(87):293-305 Disponível em: http://revistapsicopedagogia.com.br//detalhes/160
– Silveira, SR, et al. O uso de tecnologias digitais da informação e da comunicação como ferramenta de apoio aos processos de ensino e de aprendizagem durante o período de isolamento social devido à pandemia da covid-191. FAPERGS, 2020. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/820/2020/06/Textos-para-Discuss%C3%A3o-02-O-Uso-de-TDICs-como-como-Ferramenta-de-Apoio.pdf
- Nunes, TWN; Franco, SRK; Silva, VD. Como a educação a distância pode contribuir para uma prática integral em saúde? Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 34, n. 4, p. 554-564, dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000400011
- Mugnol, M. O processo regulatório da educação superior a distância no Brasil. EccoS – Revista Científica, São Paulo, v. 26, n. 40, p. 33-48, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/715/71548306003.pdf
- Ribeiro, RA. Estilos de aprendizagem e interfaces online: aporte ao ensino presencial em saúde, na disciplina Interação Universidade-Serviço-Comunidade I da Faculdade de Medicina de Botucatu-UNESP. 2015. 104 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Medicina de Botucatu, 2015. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/139387>.
- Santos Júnior, AF; Batista, HS. Opinião de estudantes universitários sobre a educação a distância (EaD) no contexto das ciências farmacêuticas. ETD: educação temática digital, Campinas, v. 14, n. 2, p. 258-274, jul/dez. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Conference Proceedings Volume
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Cadernos ESP
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Accepted 2022-05-10
Published 2022-12-30